• Katarina Hjertstedt

Upplevelsen för våra kunder är oerhört viktig!

Uppdaterad: 2 aug 2019

VAD GÖR MAN PÅ DRIFT?

I vår värld sker ofta tvära kast, allt mellan himmel och helvete kan upplevas på en ganska kort tid.


Tid är för övrigt ett ganska viktigt ord i sammanhanget, hur gör man för att rätta till ett ganska komplicerat problem på en så kort tid som möjligt?


Upplevelsen för våra kunder i vårt system är inte bara viktig, utan oerhört viktig. Det arbete som vi på drift utför sker för det mesta i bakgrunden och de flesta användare ser eller märker inte av det arbete vi utför under arbetsdagen, men ändå bidrar till att användaren ska få en så trevlig upplevelse som möjligt.


NY TEKNIK

Utvecklingen i vår värld går oerhört snabbt och idag, till skillnad för ett par år sedan, kan vi faktiskt göra stora förändringar mitt under arbetsdagen, då mängder av kunder och leverantörer är inne i vårt system och arbetar. Detta med hjälp av en hårdvara som kallas ”lastbalanserare”. Mitt under produktion kan vi plocka ut en av våra webservrar och uppdatera t.ex. operativsystemet, starta om servern och sedan stoppa tillbaka den in i lastbalanseraren.

Användaren som är i systemet kommer inte märka någonting, utan arbetet sker som vanligt.



FÖRÄNDRING FÖR OSS OCH ANVÄNDARE P.G.A NY TEKNIK

Detta är alltså ett förfarande som vi använder efter bl.a. en release, när enklare rättningar behöver implementeras. Tidigare fick vi vänta med att göra dessa rättningar, antingen under ett s.k. ”rättningsfönster” som normalt sett var torsdagen efter release och/eller torsdagen veckan efter. Detta under kvällstid för att påverka så få kunder eller leverantörer som möjligt.


Idag gör vi dessa mindre rättningar mitt under produktion, utan att påverka kunder/leverantörer.

Givetvis sker en och annan rättning, när hela systemet måste tas ner (rättningsfönster), detta p.g.a. komplexiteten i rättningen, men de är betydligt färre sådana tillfällen än tidigare. Detta har medfört att våra användare, vid flertalet tillfällen, får rättningar omgående och behöver alltså inte vänta tills en torsdag, innan förändringen sker.


ÖVERVAKNING, EN LIVSSTIL

Att saker och ting slutar fungera, är tyvärr en del av vår vardag. Då gäller det att ha ett fungerande övervakningssystem. I vårt fall har vi en uppsjö av pusselbitar som övervakar och åtgärdar saker i symbios med varandra. Vi har en egenutvecklad övervakningsprogramvara som sköter den större delen, men vi köper även externa tjänster, använder oss av inbyggda delar i operativsystemen/programvarorna, tredjepart produkter, hårdvara och en hostingpartner med dess resurser.


En sak som många inte tänker på är att vi på drift aldrig är lediga från våra arbetsuppgifter, inte ens under semestern. Vi har, och tar ett ansvar att se till att vårt system är uppe 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, 365 dagar om året. Lyckligtvis, så sker problem som orsakar att systemet går ner, oerhört sällan, men det uppstår då och då problem som påverkar enskilda delar i systemet. Och då rycker vi ut för att rätta till det, så fort vi fått vetskap om det. Detta oavsett om det är under eller utanför arbetstid.



Drift bevakar larmet dygnet runt

0 visningar

OM OSS

Symbrio AB är ett IT-bolag som utvecklar ett eget molnbaserat inköps- och fakturahanteringssystem.

 

Symbrio verkar främst inom bygg- och installationsbranschen!

 

Gå gärna in och läs på Symbloggen.se

SYMBRIO AB

Östgötagatan 12

116 25 STOCKHOLM

Tfn +46 (0)8 20 49 50

  • Symbrio-på-Instagram_gr
  • Symbrio-på-Youtube_gr
  • Symbrio-på-LinkedIn_gr
  • Symbrio-på-Facebook_gr

© Symbrio AB